جستجو کردن
19 سپتامبر 2024
بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک چیست و چگونه انجام می شود؟

فهرست مطالب

پلاستیک بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره و عادات مصرف ما است و همچنان در مقادیر انبوه تولید می شود و باعث ضایعات بیشتر و بیشتر می شود. این یک وضعیت پیچیده است که طیف وسیعی از پاسخ های نظارتی را در سراسر جهان برانگیخته است. بازیافت پلاستیک یکی از پرطرفدارترین و مفیدترین موارد دوران مدرن است و مهم است که تا حد امکان طول عمر پلاستیک ها را بهینه کنیم. در سرتاسر جهان ما سالانه 300 میلیون تن پلاستیک تولید می کنیم و بیشتر مردم پلاستیک های خود را دوباره استفاده و بازیافت می کنند. در این مطلب کاربردی از تک ضایعات ما به بررسی اهمیت بازیافت مواد پلاستیکی و فرآیند مورد نیاز آن می پردازیم.

چرا بازیافت پلاستیک مهم است؟

پلاستیک یک ماده محبوب و بسیار پرکاربرد است و ما از آن استفاده زیادی می کنیم. استفاده مجدد و بازیافت پلاستیک تا حد امکان می تواند نیاز ما را به ایجاد پلاستیک جدید کاهش دهد.

این امر منجر به مزایای مهمی خواهد شد:

  • حفظ سوخت های فسیلی تجدید ناپذیر (نفت)
  • کاهش مصرف انرژی در تولید پلاستیک جدید
  • کاهش میزان زباله جامد که به محل دفن زباله می رود
  • کاهش انتشار گازهایی مانند دی اکسید کربن در جو
بازیافت پلاستیک
بازیافت پلاستیک

پلاستیک چگونه بازیافت می شود؟

انواع پلاستیک ها عبارتند از:

طبقه بندی شده بر اساس نوع پلیمر، خرد شده، شسته، ذوب شده، پلت شده و تبدیل شده به محصولات جدید.

بازیافت یک پلاستیک یک فرآیند دو مرحله ای است:

مرتب سازی(طبقه بندی) که عمدتاً به طور خودکار با مرتب سازی دستی انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که همه آلاینده ها حذف شده اند. پس از طبقه بندی و تمیز کردن، پلاستیک را می توان به صورت تکه تکه خرد کرد و یا قبل از اینکه در نهایت برای محصولات جدید قالب‌گیری شود، به شکل گلوله درآورد.

انواع مختلفی از پلاستیک برای استفاده وجود دارد ولی همه آنها قابل بازیافت نیست. مدتی است که سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در فناوری مورد نیاز برای گسترش دامنه مواد پلاستیکی که قادر به بازیافت آن‌ها هستیم، از جمله مواردی که برای ساخت کیسه‌های انعطاف‌پذیر استفاده می‌شوند، در حال انجام است. در حالی که انواع بیشتری از پلاستیک در حال بازیافت هستند، انواع مختلفی وجود دارد که هنوز به محل دفن زباله می روند، سوزانده می شوند یا برای بازیافت به خارج از کشور منتقل می شوند.

بازیافت پلاستیک

فرآیند بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک به سختی تولید محصولات پلاستیکی جدید نیست. با این وجود، بازیافت پلاستیک ساده هم نیست. شامل فرایندهای دقیق و نیازمند توجه به جزئیات است. فرآیندها ممکن است ماه ها طول بکشد. صرف نظر از نوع پلاستیک و کاربرد آن، معمولاً مراحل کلی بازیافت را یکسان است. در اینجا شش مرحله ضروری برای بازیافت مواد پلاستیکی را آورده ایم.

جمع آوری زباله های پلاستیکی

اولین قدم برای بازیافت پلاستیک، جمع آوری زباله های پلاستیکی است. اگرچه ممکن است این فرآیند کار آسانی به نظر برسد، اما کاملاً اینطور نیست.

در این مرحله، کارمندان یا داوطلبان برای جمع‌آوری زباله های پلاستیکی از خانه ها، ادارات و مکان‌های عمومی دست به کار میشوند. برخی از مناطق دارای مکان های جمع آوری هستند که در آن افراد می توانند پلاستیک های خود را دور بریزند. برخی نیز سطل های بازیافت را در اطراف مکان های عمومی، مناطق مسکونی و مناطق صنعتی قرار می دهند تا جمع آوری آسان شود. مردم می توانند زباله های پلاستیکی خود را در این سطل ها بریزند. این سطل ها جدا از سطل های زباله معمولی هستند. سپس سطل‌های بازیافت جمع‌آوری می‌شوند و برای ادامه فرآیند به بازیافت کنندگان منتقل می‌شوند. بازیافت‌کنندگان در این مرحله انواع پلاستیک را بازیابی کرده و به منطقه جمع‌آوری می‌فرستند.

طبقه بندی پلاستیک ها به دسته های مختلف

پس از جمع‌آوری، بازیافت‌کنندگان پلاستیکی را که جمع‌آوری کرده‌اند به مراکزی می‌فرستند که در آنجا پلاستیک‌ها را بر اساس انواع جدا می‌کنند. همانطور که می دانید پلاستیک ها از نظر اندازه، رنگ، ضخامت و کاربرد متفاوت هستند. در این فرآیند، ماشین‌های بازیافت، پلاستیک‌ها را بر اساس خواص مواد مرتب می‌کنند.

اغلب، رنگ و محتوای رزین در پلاستیک ملاکی است که بازیافت‌کنندگان بر اساس آن پلاستیک‌ها را مرتب می‌کنند. مرتب سازی ضروری است زیرا به بازیافت‌کنندگان اجازه می‌دهد بدانند کدام ماده در پلاستیک وجود دارد و چگونه بازیافت می‌شود.

بازیافت پلاستیک

شستشو پلاستیک ها برای از بین بردن ناخالصی

پس از دسته بندی پلاستیک ها، آنها را می شویند تا ناخالصی ها را از بین ببرند. این ناخالصی ها در پلاستیک عبارتند از برچسب های کاغذی، کثیفی و ذرات دیگر. شستشوی پلاستیک همچنین چسب و مواد شیمیایی اضافی را که ممکن است در مواد پلاستیکی وجود داشته باشد حذف میکند. شستشو ضروری است زیرا عدم حذف ناخالصی ها ممکن است به محصول جدید آسیب برساند. علاوه بر این، آلاینده های موجود در محصولات پلاستیکی مواد پلاستیکی نیستند و ممکن است قابل بازیافت نباشند.

خرد کردن و تغییر اندازه مواد در بازیافت پلاستیک

این فرآیند بلافاصله پس از شستشوی پلاستیک انجام می شود. بازیافت پلاستیک در حالت توسعه یافته غیرممکن است. نیاز به تغییر اندازه مواد پلاستیکی به شکلی وجود دارد که قابل بازیافت باشد. در فرآیند چهارم، پلاستیک در خردکن ها قرار می‌گیرد تا پلاستیک به ریز تبدیل شود.

پردازش یک ماده پلاستیکی که به قطعات کوچک بریده شده، راحت‌تر از زمانی است که به شکل اصلی خود است. خرد کردن همچنین امکان پردازش مجدد پلاستیک را به مواد دیگر به غیر از محصولات پلاستیکی فراهم می کند. تغییر اندازه همچنین شناسایی عناصری مانند فلز را که بازیافت‌کنندگان در حین شستشو نتوانستند کشف کنند، آسان‌تر می‌کند.

شناسایی و جداسازی پلاستیک ها

پس از تکمیل تغییر اندازه، فرآیند بعدی شناسایی و جداسازی مواد پلاستیکی است. در این فرآیند، ذرات پلاستیک تحت مراحل آزمایش قرار می گیرند. دلیل آزمایش پلاستیک ها تشخیص کلاس و کیفیت پلاستیک است. سپس مواد پلاستیکی بر اساس ویژگی هایشان برای پردازش بیشتر جدا می شوند. چندین ویژگی در این فرآیند آزمایش میشود. یکی از این ویژگی ها تراکم است. بازیافت‌کنندگان این ذرات پلاستیکی را در یک ظرف آب قرار می‌دهند تا چگالی پلاستیک را تعیین کنند.

کیفیت دیگری که این فرآیند برای آن آزمایش می کند، طبقه بندی ضخامت مواد پلاستیکی است. و برای این ارزیابی، بازیافت‌کنندگان ذرات پلاستیک را در یک تونل باد قرار می‌دهند. پلاستیک ضخیم تر و بزرگتر در انتهای تونل باد باقی می ماند.  شناور خواهند شد.

در این مرحله همچنین پارامتر های دیگری مانند رنگ و نقطه ذوب پلاستیک را مشخص می کنند. پس از انجام مراحل شناسایی، ذرات پلاستیک را جدا کرده و برای پردازش بیشتر می فرستند.

ترکیب کردن در بازیافت پلاستیک

ترکیب کردن آخرین فرآیند در بازیافت پلاستیک است. این مرحله جایی است که بازیافت‌کنندگان ذرات پلاستیک را به موادی تبدیل می‌کنند که تولیدکنندگان می‌توانند آن‌ها را تولید کنند. ترکیب شامل خرد کردن و ذوب ذرات پلاستیکی است. به این فرآیند اکستروژن نیز می گویند.
گاهی اوقات، بازیافت‌کنندگان پلاستیک را به مناطق مختلف منتقل می‌کنند تا بتوان آنها را بازیافت کرد. بازیافت‌کنندگان ممکن است به دلیل ویژگی‌های مرحله پنج، مواد را به کارخانه‌های دیگر منتقل کنند. یک شرکت بازیافت ممکن است ظرفیت پردازش تمام انواع پلاستیکی که شناسایی می کند را نداشته باشد.

در پایان این مرحله، محصولات جدید پلاستیکی و غیر پلاستیکی از فرآوری نشأت می‌گیرند. این فرآیند نهایی نیز بیشترین زمان و انرژی را مصرف می کند. پس از همه اینها، مواد پلاستیکی جدیدی ظاهر می شوند.

اشتراک گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *