جستجو کردن
19 سپتامبر 2024
بازیافت چیست

بازیافت چیست و چه اهمیتی دارد؟

فهرست مطالب

مراقبت از سیاره باید با ساده ترین فعالیت های روزمره ما، مانند بازیافت زباله های خانگی همراه باشد. دسته‌بندی صحیح زباله در خانه‌های ما فرآیند جهانی بازیافت زباله را آغاز می‌کند، که کسب‌وکارها، دولت‌های ایالتی و سازمان‌های بین‌المللی بیش از پیش درگیر آن هستند. بازیافت چیست؟ اهمیت آن برای اقتصاد مدرن، محیط زیست و خود ما چیست؟ انواع و مراحل بازیافت چیست؟ در این مقاله می توانید پاسخ این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر در مورد پردازش زباله را بیابید.

بازیافت چیست؟

ساده ترین تعریف بازیافت چیست بیان می کند که استفاده مجدد از منابع و مواد و در نتیجه بازگشت آنها است. با این حال، پاسخ به این سوال که بازیافت چیست بسیار پیچیده تر است، زیرا پردازش زباله به خودی خود بسیار پیچیده است، از چند مرحله تشکیل شده است و اغلب به روش های مختلف انجام می شود. با این حال، صرف نظر از انواع مختلف بازیافت، می توان گفت که فعالیتی است که با هدف تولید محصول جدید از طریق استفاده بهینه از زباله(زباله های خانگی یا ضایعات اهن و غیره) انجام می شود.

اهمیت بازیافت چیست؟

اکنون که می دانیم بازیافت به چه معناست، سؤال دیگری مطرح می شود: تفکیک و پردازش زباله برای دنیای مدرن چه اهمیتی دارد؟ همانطور که مشخص است، می توان در مورد مزایا و اهمیت بازیافت چیست بسیار گفت و نوشت. این فرآیند هم بر اکوسیستم و محیطی که در آن زندگی می کنیم و هم بر اقتصاد و وضعیت اجتماعی-اقتصادی تأثیر مثبت زیادی دارد، اما باعث کاهش استفاده از منابع طبیعی زمین نیز می شود.

تأثیر نامطلوب انسان بر محیط زیست یک افسانه نیست، بلکه یک موضوع بسیار واقعی است که متناسب با درجه توسعه تمدن ما رشد می کند. در حال حاضر، بازیافت یک جنبه اقتصادی نیز دارد – استفاده مجدد از منابع نه تنها سالم‌تر، بلکه ارزان‌تر از استخراج و پالایش آنها است.

بازیافت چیست
بازیافت چیست

چه چیزی قابل بازیافت است؟

گسترش نگرش های طرفدار محیط زیست با آموزش و شکل دادن به آگاهی در مورد اهمیت تفکیک زباله و بازیافت چیست تقویت می شود. برای استفاده موثر از امکانات ارائه شده توسط پردازش زباله، ارزش آن را دارد که بدانیم چه چیزی قابل بازیافت است و چه چیزی قابل بازیافت نیست. به این ترتیب مدیریت روزمره زباله با روحیه حفاظت از محیط زیست بسیار آسان تر می شود.

اشیایی که قابل بازیافت هستند عبارتند از:

  • روزنامه های کاغذی، بسته ها و کاغذهای اداری،
  • محصولات پلاستیکی: بطری های PET، بسته ها، ظروف و غیره،
  • شیشه های شیشه ای، بطری ها، شیشه های بسته بندی،
  • کیسه های پلاستیکی،
  • ضایعات زیست تخریب پذیر: برگ، علف چمن،
  • قوطی آلومینیومی، لوله، رادیاتور ماشین،
  • ضایعات آهن و مس

موادی که قابل بازیافت نیستند:
همانطور که می بینید، گروه مواد و زباله هایی که قابل بازیافت هستند بسیار گسترده است و شامل بسیاری از زباله هایی است که ما هر روز در خانه، ادارات و محل کار خود تولید می کنیم. با این حال، در عین حال، ما می توانیم دسته نسبتاً بزرگی از زباله را شناسایی کنیم که برای پردازش مجدد مناسب نیستند. به ویژه، این امر در مورد اشیاء و محصولاتی مانند:

  • محصولات و لوازم بهداشتی روزمره،
  • لوازم خانگی مورد استفاده، دستگاه های رادیویی و تلویزیونی، لوازم الکترونیکی،
  • شیشه های سرامیکی و مقاوم در برابر حرارت،
  • کاغذ کثیف، کاغذ کربن، کاغذ دیواری،
  • پلی استایرن منبسط شده و بسته های مواد غذایی پلاستیکی،
  • دماسنج، سرنگ و سایر لوازم پزشکی،
  • محصولات سرامیکی، آینه های شیشه ای،

دانستن اینکه بازیافت چیست و آیا یک ماده قابل بازیافت است یا نمی توان آن را دوباره پردازش کرد، تصمیم گیری در مورد قرار دادن آن در ظرف زباله مرتب شده یا در زباله های مخلوط را بسیار آسان تر می کند.

انواع بازیافت چیست؟

بازیافت کاغذ باطله و مقوا

بازیافت کاغذ چیست
بازیافت کاغذ چیست

بازیافت کاغذ برای اطمینان از کاهش اثرات زیست محیطی و کاهش ضایعات عمومی غیر ضروری حیاتی است. صنعت و تجارت سالانه تقریباً 12.5 میلیون تن کاغذ و مقوا را در کشور دفع می کند. بیشتر کاغذها قابل بازیافت هستند و می توان آنها را از محل های دفن زباله دور کرد!

هر تن کاغذ یا مقوا بازیافتی می تواند تا 17 درخت، دو یارد مکعب ظرفیت دفن زباله و 4100 کیلووات در ساعت برق را ذخیره کند! آیا می‌دانستید که ۷۰ درصد انرژی کمتری هنگام ساخت کاغذ جدید از مواد بازیافتی نسبت به هنگام استفاده از خمیر خالص مصرف می‌شود!

بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک چیست
بازیافت پلاستیک چیست

جهان سالانه 381 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می کند و با توجه به اینکه میزان زباله های پلاستیکی تا سال 2034 دو برابر خواهد شد، بازیافت پلاستیک بسیار حیاتی است.

حدود 50 گروه مختلف پلاستیک با صدها نوع مختلف وجود دارد. بیشتر انواع پلاستیک ها قابل بازیافت هستند و به همین دلیل، باید بازیافت شوند تا میزان زباله های ارسالی به محل دفن زباله کاهش یابد و از سرازیر شدن زباله ها در اقیانوس ها جلوگیری شود.

بازیافت فلزات

بازیافت فلزات چیست
بازیافت فلزات چیست

تمام گریدهای فلزات غیرآهنی و آهنی برای استفاده در آینده قابل بازیافت هستند. از آنجایی که فلزات هنگام بازیافت کیفیت خود را از دست نمی دهند، می توانیم فلز را چندین بار بازیافت کنیم. برای اینکه بدانید بازیافت چقدر انرژی می تواند صرفه جویی کند، بازیافت یک قوطی نوشیدنی آلومینیومی باعث صرفه جویی در انرژی کافی برای تامین انرژی یک تلویزیون برای حدود سه ساعت می شود!

قبل از بازیافت فلزات، فلزات در تاسیسات بازیافت مواد ما (MRF) دسته بندی می شوند و به انواع آهنی و غیر آهنی تقسیم می شوند. فلز آهنی شامل آهن و فولاد است. فلزات غیر آهنی عبارتند از آلومینیوم، مس، فولاد ضد زنگ، برنج و سرب

بازیافت WEEE (دستگاه های الکترونیکی)

بازیافت الکترونیکی
بازیافت الکترونیکی

بازیافت WEEE برای ضایعات بازیافت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی است که تقریباً همه چیزهایی که از باتری یا دوشاخه تغذیه می شود مانند رایانه، تلفن همراه و تلویزیون تامین می شود. بازیافت کالاهای الکترونیکی بخش تخصصی صنعت زباله و بازیافت است که هدف آن جلوگیری از ارسال اقلام الکتریکی به محل دفن زباله است.

بازیافت چوب

بازیافت چوب چیست
بازیافت چوب چیست

چوب به دلیل تعداد زیاد کاربردهای مختلف، ماده تجدیدپذیر نهایی است. چوب را می توان مجدداً به عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد و به عنوان مثال برای محوطه سازی بازیافت کرد. حتی چوب کم عیار مفید است زیرا می توانیم از آن برای سوخت برای تولید انرژی سازگار با محیط زیست استفاده کنیم.

بازیافت شیشه

بازیافت شیشه چیست
بازیافت شیشه چیست

شیشه 100% قابل بازیافت است و هیچ گاه خلوص یا کیفیت خود را هنگام بازیافت از دست نمی دهد، به این معنی که می توانیم چندین برابر آن را بازیافت کنیم. تجزیه کامل شیشه ممکن است حدود یک میلیون سال طول بکشد، که مشکل بزرگی برای پر شدن بیش از حد مکان های دفن زباله است. بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنیم که تا آنجا که ممکن است شیشه را بازیافت کنیم.

ما می‌توانیم شیشه را بارها و بارها استفاده کنیم، و کیفیت مواد به خوبی است که گویی از مواد اولیه جدید ساخته شده است. برای بازیافت شیشه باید تا حد امکان تمیز و بدون آلودگی باشد. شامل مواردی مانند بطری، شیشه، پنجره، لیوان نوشیدنی، صفحه نمایش کامپیوتر و غیره است. مشابه سایر مواد بازیافتی، بازیافت شیشه نیز مقادیر قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

نتیجه گیری:

این مطلب کاربردی از تک ضایعات به منظور آشنایی عموم با تعریف بازیافت چیست، اهمیت آن در زندگی روزمره و همچنین مراحل و اشکال فرآوری مواد قابل بازیافت نوشته شده است. هر یک از ما، بدون استثنا، باید اطمینان حاصل کنیم که تا آنجا که ممکن است اشیاء مناسب برای بازیافت به مراکز بازیافت راه پیدا کنند. شما می توانید موارد بازیافتی خود را به بهترین قیمت در سایت تک ضایعات به فروش برسانید.

اشتراک گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *